Vezetői kommunikáció – Válságkommunikáció

A túlzásba vitt kedvesség vagy szigor helyett fix pontokra épülő, konkrétumokat közvetítő, határozott vezetői kommunikációra van szükség. Békeidőben és “háborúban” is: leépítésnél és kapacitásbővülésnél is. Ugyanis csak a kiegyensúlyozott, következetes, stabil alapokról induló vezetői kommunikáció teremthet olyan környezetet a munkavállaló számára, ahol biztonságban érzi magát, és ahol transzparens módon megértheti a vállalati célokat is. A megrendelésállomány csökkenését és növekedését is, és azt is, hogy ebben neki mi a szerepe, a felelőssége.

Kristóf Györgyi, Forbes, 2020. júliusi szám, 8.o.

A cikk annak kapcsán jelent meg, hogy a legjobb embereire ebben a mostani válságos helyzetben is oda kell figyelnie a vállalatoknak, mert a túlélést jelenthetik a szervezet számára. A minőségi munkaerő versenyelőnyt jelentett a járványügyi helyzetet megelőzően, s ez mit sem változott mostanra. Minden szervezetnek nehezebb: megmaradni és fejlődni ebben a gazdaságilag nehéz helyzetben, motiválni a sokszor még ma is home office-ban dolgozó kollégákat, magasabb teljesítményt elérni, biztonságban tudni a munkavállalókat, és így tovább.

Kép forrása

A szervezetek életben maradásának a kulcsa ma is a motivált, magas teljesítményt nyújtó, megbecsült munkaerő. Sok cég a mostani időszakban nem fektet munkatársai képzésébe, hogy kerüljék a kontaktust, valamint csökkentsék a költségeket. Ezek teljesen érthető lépések a kezdeti időszakban. Ahogy azonban telik a home office-ban, illetve ebben a csökkentett üzemmódban töltött idő, úgy csökken a munkatársak motiváltsága is. Így a helyzet stabilizálódásával érdemes ismételten a motiválással foglalkozni, melyre tökéletes eszközt jelentenek a képzések. A kontaktussal járó hagyományos tréningek mellett az online oktatás, e-learning, team és egyéni coaching, pszichológiai tanácsadás, facilitálás, stb., meglehetősen hasznos eszközök a vezetők kezében.

Másrészt, ahogy a kezdeti idézet is jól rámutat, a vezetők szerepe minden helyzetben elsődleges: mit kommunikálnak a dolgozóknak, hogyan teszik ezt, mennyire látják motiváltságukat, teljesítményüket, félelmeiket, lojalitásukat, stb. A “mindennapos” vezetői feladatok mellett további stresszforrást, érzelmi megterhelést is jelenthet a home office-ban végzett munka, melyben azonban sok lehetőségünk van támogatni a vezetőket. Egyéni coaching, pszichológiai tanácsadás és a facilitáció módszere is hasznos tud lenni.

A képzett vezetők legtöbbje képes arra, hogy felmérje, csapatának mire van szüksége, milyen egységes kommunikációval tudja támogatni őket a leginkább. Ugyanakkor fontos azt látni, hogy a járványügyi helyzet olyan ismeretlen stresszhelyzet elé állította a vezetőket, melyhez hasonlóval a 2008-as gazdasági válság kapcsán találkozhattak. Az itt alkalmazott válságkommunikációból, válságkezelésből sokat lehet meríteni. De könnyebb ezt csapatban kidolgozni, mint egyénileg.

A cikk megjelenésekor ezen már túl vannak a vállalatok, sokan a megszokott nyári szabadságokra engedik a kollégákat, míg mások nyár végéig inkább a home office-ra koncentrálnak, s hogy így tartsák fenn a működést. Az egyéni és csoportos képzési tervek sokszor háttérbe szorulnak. Az értékes munkaerő megtartása érdekében azonban érdemes a lehetőségekhez mérten nem elhalasztani minden képzést, hogy munkavállalóink rendelkezzenek azokkal a szükséges kompetenciákkal, mely a jelen helyzeten segít túllépni, s a tervezett fejlődést megvalósítani.

Villám Orsolya
+36 20 / 449-0460
villam.orsolya@gmail.com

További érdekes cikkek:
– 3 intő jel, hogy az alkalmazottaid kezdenek beleőrülni a home office-ba (Forbes, 2020.04.24.)
– How to Handle the Stress of Working From Home (VeryWellMind, 2020.03.17.)